A rockopera, az ősmusical,
Tim
Rice és
Andrew Lloyd Webber (egyik) legjobb alkotása, a
Jézus Krisztus Szupersztár. Az
1973-as film óta rengeteg színház repertoárjában szerepelt és szerintem kevés
az olyan színpadi színész, aki valamilyen módon ne kötődne hozzá. A
témaválasztás bátor, ugyanis a passiótörténet megmutatásával szerintem a
legendás szerzőpáros sem gondolta volna, hogy ennyi embert megmozgat. Nem ástam
bele nagyon magam, de gyanítom, ennek ellensúlyozására is választottak a főbb
szerepekre rockzenészeket
Ha kíváncsiak vagytok rá, milyen apropóból írom ezt a bejegyzést, mindenképpen olvassatok tovább! :)
A filmen kívül néhány évvel
ezelőtt a
Madách Színházban láttam már a darabot, ami sajnos azóta lekerült a
repertoárról, pedig zseniális volt. Igazán megrázó, sírós-zokogós rendezés volt
az, nagyon sajnálom, hogy már nem játsszák, mert biztosan megnézném még
párszor. :)
A színészek közül csak a Jézust
alakító Szomor Györgyöt ismertem.
Nem, nem jó szó ez ide. Az „ismerem” nem fejezi ki azt a tiszteletet,
szeretetet, rajongást, amit iránta érzek. Viszonylag sokszor láttam már őt,
sokféleképpen: koncerten és színházban, szervezőként, rendezőként, fellépőként,
színészként, énekesként. Minden egyes
alkalommal elvarázsolt a hangjával és a kiállásával. Fantasztikus színész és
énekes, bátran ki merem jelenteni, hogy az ország legjobb 3 férfihangja között
van. Ez nem azt jelenti, hogy a harmadik, hanem azt, hogy nem tudnék
választani. :) Imádom, hogy csoda tisztán énekel, de mégsem azon a
musicalszínészes már-már nőies tenorhangon, hanem igazi, férfias hangszínt
mutatva. Most sem kellett csalódnom benne, remekül játszott, hibátlanul énekelt
és bevallom, az eddig látott Jézus-ábrázolások közül kiemelkedő, sem élőben,
sem videón nem láttam az övénél jobb megformálást.
Júdás, a másik főszereplő (bár írhatnék nyugodtan egyetlen
főszereplőt is, mert ez is a darab különlegessége, hogy sokkal inkább az ő
szemével nézhetjük végig Jézus utolsó napjainak történéseit). A szerepben Sándor Pétert láthattuk, akivel
kapcsolatban vegyes érzéseim vannak. Fantasztikus hangszíne van, ő is igazi
pasis hang és alapvetően nem énekelt rosszul, de sokszor elvitték az érzelmei
(vagy a 40 fokos hőség, ami még este 9-10-kor is tombolt) és nem jött össze
neki néhány hajlítás, rekesztés, vagy éppen fejhang és normál énekhang közti
váltás. Nem mondom, hogy rossz volt, mert nem, de meggyőződésem, hogy megy ez
neki szebben is máskor, de aznap este valamiért nem volt kiemelkedően jó – amit
viszont elvárna az ember lánya a legtöbbet színen lévő karakter alakítójától. A színészi
játéka viszont kifogástalan volt, szuperül beleélte magát a szerepbe, remekül
táncolt, lendületes volt és férfias. Igazi rocker-Júdás lett volna, az az igazi
„szexi rosszfiú” kategória, de sajnálom, hogy hangilag nem nyűgözött le úgy,
ahogy vártam.
A harmadik fő karakter Mária Magdolna, akiről nem szeretnék
sokat írni, mert nem éppen pozitív a mondandóm vele kapcsolatban, és nem
szeretnék senkit megbántani a véleményemmel. Mózes Anita megformálásában semmi nem tetszett igazán, az
alapvetően szép hangszíne neki sem érvényesült, egy-két sor konkrétan
rikácsolásnak hatott. Nem tudom, hogy a rendező mennyire szólt bele a
viselkedésébe, de nekem az sem tetszett, túl prostis volt. Sokkal tisztább ez a
karakter, mint ahogyan ő megformálta, az egyetlen kis romantikus jelentben is
úgy simogatta Jézust, mint aki mindjárt ráugrik és megerőszakolja… Nem tudom,
nekem ő nagyon sok volt mind hangilag, mind játékilag. Egy momentumát viszont
muszáj kiemelnem és ezt már pozitívan: mikor Pétert szembesítette azzal, hogy
valóban elárulta Jézust, úgy énekelt, hogy tátott szájjal figyeltem és
kérdeztem magamban: hol volt ez az angyali hangja eddig? Szóval tényleg jó
alapanyaggal dolgozik ő is és biztosan nagyon tehetséges, de valahogy ez a
szerep nem neki való.
Mindenképp szeretném kiemelni a Heródest játszó Forgács Pétert, aki egyben a darab rendezője is volt. Mesés volt a jelenetében, pont olyan, amilyennek
lennie kellett. Sem az énekébe, sem a játékába nem tudok belekötni és nem is
szeretnék.
A rendezéssel kapcsolatban is jó véleménnyel vagyok róla, remekül
összeállt a darab és kifejezetten szerettem, hogy sokkal kevésbé volt
vérengzős, mint a Madách-beli megvalósításban. Itt nem volt korbács, csak
számolták az ütéseket, kevésbé lett összemaszatolva pirossal a fehér ruha,
Júdás nem akasztotta fel magát, csak meglebegtette a kötelet (erre még kitérek
később) és nem éreztem azt a darab vége felé közeledve, hogy legyen már vége,
mert nem bírom ezt nézni… Ehhez kapcsolódva viszont kevésbé is sikeredett
meghatóra, míg a már sokat emlegetett pesti kőszínház darabjának utolsó 20
percében nem tudtam abbahagyni a bőgést, így most egy könnycseppet sem tudtam
kipréselni magamból. Szóval elég kettős érzés van most bennem ezzel
kapcsolatban, ezért is vártam a poszt megírásával néhány napot, vártam, hogy
leülepedjenek bennem kicsit a látottak.
A jelmezek és a zene kifogástalanok voltak, imádtam a kockás ingeket, a bőr- és farmernadrágokat, a zenekar pedig hibátlanul játszotta végig a majd' három órás előadást.
Alapvetően azt mondom, megérte
elmenni, mert jó program volt, remek rendezés és Szomor illetve Forgács
mindenért kárpótolt, de mégsem éreztem elsöprő katarzist lefelé a nézőtérről.
Három rövid gondolatot hagytam a
végére:
Az egyik a már említett Júdás
felakasztja (illetve nem akasztja fel) magát jelenet. Mikor nekiültem a
bejegyzés írásának, rákerestem a győri színház honlapjára, egyrészt
szereposztásért, másrészt fotókért. Másra is akadtam a keresőben, amire nem is
számítottam, méghozzá egy ijesztő címre:
Vizsgálat indult a színházi önakasztás ügyében. Röviden annyi a történet, hogy nem
megfelelően tekeredett a színész nyakára a kötél az ominózus jelentben, ami
szerintem elképesztő, hogy megtörténhet. Sok darabban akasztanak, szerintem ez
a „legnépszerűbb” színházi gyilkolási és öngyilkolási módszer Magyarországon.
Döbbenetes, hogy megtörténhet, hogy valami probléma van ezzel a díszlettel és
akár a színész életébe is kerülhet ez a dolog. :(
A másik a Szabadtéri Színpaddal
kapcsolatos észrevétel: normális az, hogy az ember a kibírhatatlan hőségben a
370 ft-os ásványvizet kell, hogy magára locsolja, hogy kibírja azt? Persze
lemehettem volna a mosdóba, végigállhattam volna a 20 perces sort és
locsolhattam/vizezhettem volna magam a csapból is. Sőt, vihettem volna magammal
otthonról is vizet erre a célra (amit legközelebb valószínűleg meg is fogok
tenni, ugyanis a fejemre borítani tök mindegy, hogy felmelegszik-e a táskámban
a lötty, a lényeg, hogy vizes legyek tőle). De akkor is, olyan nehéz lett volna
beszerezni egy adag zacskós vizet és osztogatni az embereknek belőle 1-1 darabot?
Értem én, hogy fizetni kell érte, és persze jobban járnak így, hogy majdnem 400
ft-ért vásárolta mindenki a fél lityis vizeket a büfében, de nem hiszem, hogy
egy ilyen szinten működő, szinte mindig teltházas helyszín büdzséjébe ne férne
bele, hogy kicsit tegyen a nézők egészségéért (mert az este 10-kor fennálló
35-36 fokos hőség már igenis az egészségtelen kategória, ami ellen tenni kell).
A harmadik észrevétel pedig három
nézőtársamra vonatkozik, akik biztosan nem olvassák most ezt (ha gonoszkodni
szeretnék, igazából ki sem nézem belőlük, hogy tudnak olvasni…), mégis ki
szeretném írni magamból a dühömet. Szóval azt gondolná az ember lánya, hogy ha
a JÉZUS KRISZTUS Szupersztár c.
darabra látogat el, akkor többnyire vallásos, vagy legalábbis elfogadó/befogadó/nyitott
emberkék ülnek a nézők között. Na ehhez képest a tapsrend előttem néhány sorral
abból állt, hogy amikor Gyuri (Jézus) megjelent a színpadon, (akitől mint már
írtam, kifogástalan produkciót láthattunk/hallhattunk), mindig erőteljes
fújolást hallattak, amikor pedig Péter (Júdás) jött előre meghajolni,
visítottak, mint az újévi malac. A visítást még meg is értem, de komolyan
ennyire gyökér valaki, hogy egy ilyen darab címszereplőjére ilyen
megnyilvánulást enged meg magának? Minőségi kritérium nem lehetett a dologban,
tehát tuti (anti)vallási meggyőződésen alapult a fújolás. De akkor könyörgöm,
miért jönnek el erre a darabra? Csak a szupersztárt látták a plakáton? Vagy
csak a rockzene vonzotta őket ide? Ha az első
válasz jó, akkor tényleg nem tudnak olvasni, ha a második, akkor javasolnám,
hogy a jövőben a Tankcsapda koncertjeit látogassák, azok is fantasztikusak és
még olyan zavaró karakterek sincsenek ott a színpadon, mint itt… :(
Kicsit agresszívre váltottam így
a végére, mert tényleg borzasztó dühítő volt a három jómadár reakciója, de nem
szeretném, hogy így legyen vége a bejegyzésnek, úgyhogy még egyszer leírom,
alapvetően remek előadást láthattunk, A női főszereplőt leszámítva igényes volt
mind a rendezés, mind a színészek munkája és ha győri lennék, vagy legalábbis
közelebb laknék a városhoz, biztosan megnézném őket a kőszínházban is. :)
A képek a Győri Nemzeti Színház Galériájából származnak,
IDE kattintva elérhetőek.
Ti szeretitek ezt a darabot? Van valamilyen élményetek
vele kapcsolatban?
Szia Betti! (remélem nem baj a tegezés :) )
VálaszTörlésÖrömmel láttam, hogy felkerült egy JKSZ "kritika". Nagy színházrajongó vagyok, győri révén, rengetegszer járok a Győri Nemzeti Színházba, és ezt a darabot már 10x volt szerencsém látni más és másféle szereposztásban :) Azért írok, hogy kifejezzem részben az egyetértésemet. :) Szomor György fenomenális, az elmúlt 10 alkalomból 10/10 pontosra mondanám a produkcióját, amit nyújtott, ha pontozhatunk. Sándor Péter nekem személyes kedvenceim között van a győri színházból, sajnos én is hallottam már kicsit rosszabbul énekelni, de hát mindenkinek lehetnek rossz napjai, viszont amikor nem egy ilyen van, csillagos ötös a teljesítménye, legelőször a Sakk-ban láttam szintén itt Győrben, és első percben levett a lábamról a hangi adottságaival. :) Sajnálom, hogy Mária Magdolna szerepében csalódtál, ha fogalmazhatok. :) Nekem különösebb bajom nincs Annával, de ez a szerep szerintem sem neki való. Elénekli, de én személy szerint a másik szereposztást Mózes Anitával imádom!! Ha egyszer van rá lehetőséged, mindenképpen nézd meg vele is! :) (itt jegyezném meg, hogy a képen, amit hozzá tettél, nem Anna van, hanem Anita, nem tudom, hogy véletlen-e, csak gondoltam szólok :) )
Sajnos nekem az egész darabban pont a Forgács Péter féle Heródes nem tetszik...:( Nekem valahogy elüt a darab összképétől, de ízlések és pofonok :)
Végezetül egyetértek abban hogy egy remekül összerakott darabot láthat a néző, és csak ajánlani tudom, hogy akinek van rá lehetősége, nézze meg! :)
Szia!
TörlésElőször is egyáltalán nem baj, ha tegezel, és élnék én is ezzel a lehetőséggel. :) Természetesen mindenkinek lehetnek rossz napjai, az én kedvenceim is van, hogy nincsenek formában. :) Azt megmutatta Péter, hogy tud ő, ha akar/nincs 40 fok/nem fáradt/stb. ki tudja, milyen bajai voltak még aznap, simán lehet, hogy több fagyit evet a kelleténél, vagy épp fájt a hasa. :D Ezen az előadáson nem volt formában sajnos, de nagyon szimpatikus volt egyébként. A kép és a női nevek... Természetesen rosszul írták ki a szabadtér honlapjára a szereposztást, de ezt már kijavítottam. Anita volt. Sajnos nem nyerte el a tetszésemet, bár a végefelé - ahogy írtam is fent - tényleg csodaszépen énekelt, előtte viszont elviselhetetlenül. Lehet, hogy neki is sok volt a fagyi. :D :D A játéka pedig tényleg nem tudom, hogy a rendező hibája-e, vagy saját kútfőből viselkedett így, de számomra visszataszító volt. Heródes - akármilyen passió témájú filmet/darabot megnézel - egy bolond karakter, aki minden adaptációban ilyen. Érdekes egyébként, hogy a József és a színes szélesvásznú álomkabátban is a Fáraó az, aki Elvis-imitátorként feldobja a darabot. Valahogy ezek az uralkodók ilyen őrült karakterekre sikerültek. :D
Köszönöm a véleményed, a hozzászólásod, örülök, hogy vannak rajtam és az ismerőseimen kívül si ilyen bolondok, akik képesek ugyanarra beülni 10-szer is. :)
17-én Mózes Anita játszott, nem Baranyai Annamária.
VálaszTörlésKöszönöm az észrevételt, javítottam. Újabb fekete pont akkor a szabadtéri színpad szervezésének, ugyanis az oldalon Baranyi Annamária neve volt feltüntetve... :(
TörlésHello! Azt ne feledjük már el tényleg, hogy 40 fokban dolgoztak, nulla oxigénnel. Kicsit tényleg nehézkes lehet úgy az éneklés. Mária Magdolna meg prosti volt anno is, bárhogy próbáljuk szépíteni. Szóval lehet vitatkozni játékstílussal, de ha egyszer az, akkor az.
VálaszTörlésMária Magdolna valójában egy prosti volt, így színészi alakítás nekem bejött volna, ha hangilag is megfelelő lett volna, de sajnos nem. Azon az egy duetten kívül, kvázi inkább szenvedés volt. Ahigy a Júdást alakító fiatal ember is csalódást okozott. Többet kellene a hangképzéssel és kevesebbet a kocka hasra gyúrással töltenie. Szomor, Forgács szuper jók voltak, hozták a Tőlük megszokott magas minőséget. Nekik is 40 fok volt. Ezt hívják szakmai alázatnak és profizmusnak.
VálaszTörlés